tag:blogger.com,1999:blog-3133702555509366186.post6799025863982711207..comments2023-03-30T10:54:37.029+02:00Comments on Liberala Studenter Stockholms blogg: Höj trängselskatten för dieselbilarAnonymoushttp://www.blogger.com/profile/13349702216880041328noreply@blogger.comBlogger41125tag:blogger.com,1999:blog-3133702555509366186.post-65733485258737514952013-01-17T22:20:56.347+01:002013-01-17T22:20:56.347+01:00Glöm inte bullret som också är sjukdomsframkalland...Glöm inte bullret som också är sjukdomsframkallande !<br />Stockholms etanolbussar t.ex. bullrar över normen. Dessutom drar de 60 % mer bränsle än en dieselbusss.<br />Fram för eldrift i städerna som i över 300 städer utomlands. http://www.tbus.org.uk/news.htm<br />I t.ex. San Francisco finns över 300 normalstora, men även ledade el-bussar och ett 80-tal elhybridbussar. Dieselbussarna där går på miljödiesel och all el kommmer från stadens eget vattenkraftverk, även till de 10 spårvägslinjerna och T-banan (BART).<br /><br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3133702555509366186.post-53347156272385110552013-01-16T23:55:19.568+01:002013-01-16T23:55:19.568+01:00Hur professionellt då, när du tror att man har Ure...Hur professionellt då, när du tror att man har Urea i personbilsdieslar?<br />De bästa som säljs idag släpper ju 3-5 ggr mer NOx än vilken gammal bensinbil med kat som helst...<br />CO är inget problem på en sådan bensinare heller..det bränns också i katten.<br />Och dina partikelfilter renar ju inte alls de små nanopartiklarna, det är ju som är problemet nu, har hittats i hjärnan hops folk som vistats i svenska städer.<br />Jag ble förvånad när jag läste att en liberal ville strypa dieselflottan, det hör verkligen till ovanligheterna.<br />Men kanske börjar pengen trilla ner till slut, en dag kanske de fp tom vill ha Etanol igen!karlmbhttp://etanol.nunoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3133702555509366186.post-26049099071566553792013-01-16T21:33:07.267+01:002013-01-16T21:33:07.267+01:00Även om det finns nya och avancerade partikelfilte...Även om det finns nya och avancerade partikelfilter förefaller det tyvärr finnas stora problem med avgaser i stadsmiljö kopplade till den befintliga dieselfordonsflottan. Självklart föreslås att trängselskatten ska kopplas till fordonets utsläpp och inte slaviskt till drivmedelstyp. Dieselfordon med bra avgasrening bör inte beskattas lika hårt som dieselfordon med sämre avgasrening. Samma princip bör förstås gälla även för andra bränslen.<br /><br />Den del av trängselavgiften som är motiverad av just trängsel-och framkomlighetsskäl kan vara lika hög för alla fordon. Trängselavgiften bör enligt min mening dock samtidigt differentieras utifrån farligheten hos bilens avgasutsläpp i stadsmiljö. Det innebär att en gammal bil utan katalysator skulle få betala en särskilt hög (trängsel)avgift. <br /><br />Beträffande växthusgasutsläpp, där vanlig bränsleskatt är ett viktigare ekonomiskt styrmedel än trängselavgifter, har diesel förstås vissa fördelar genom den lägre bränsleförbrukningen. Det kan i praktiken, med rätta, innebära lägre bränsleskatt per körd kilometer för en dieselbil.Liberala Studenter Stockholmhttps://www.blogger.com/profile/09940699197388076434noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3133702555509366186.post-70682450421779407662013-01-16T20:57:01.056+01:002013-01-16T20:57:01.056+01:00Arbetar med dieselmotorer professionellt.
En diese...Arbetar med dieselmotorer professionellt.<br />En dieselmotor släpper ut betydligt mindre CO än en bensin pga. lägre bränseförbrukning.<br />Partikelfilter och katalysatorer renar i princip rubbet.<br />Kvar är Nox som tas med addBlue / Urea ( naturprodukt )<br /><br />När politiker skall diskutera utsläpp gram/kW eller utsläpp generellt så fattar inte man att detta är viktade värden som kräver högre nivå att förstå än en politiker.<br /><br />Nä fan! i detta land styr minoriteter och i nästa val skall jag rösta för sunt förnuft !<br />Vi har helt tappat fotfästet.<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3133702555509366186.post-68574796074348831332013-01-15T10:36:40.616+01:002013-01-15T10:36:40.616+01:00Jag bor utanför staden och kollektivt är inte ett ...Jag bor utanför staden och kollektivt är inte ett alternativ. Resultatet har jag inga synpunkter på. Det är attityden och filosofin som är uppåt väggarna. Jag märkte en enorm minskning INOM Gbg efter införandet. På infartsleden Rv40 har trafiken ÖKAT från en redan hög nivå, korta avstånd, stress osv. Konsekvensen är att vi som bor långt bort, får betala för en tunnel vi troligen aldrig kommer använda, och för en miljö (och tunnel) som gynnar göteborgarna. De som bor Göteborg har ändå kollektivt som alternativ. Enda seriösa borde vara att Gbg invånare också betalar en del, säg hälften av det förväntade från trängeslavgifterna. Alternativ till diesel är inte realistiska...elbilar må vara bra. Men priset hindrar att någon ska kunna köpa dem. Idiotier, i mitt tycke. Vi som pendlar har redan dyra kostnader för bilar, i form av försäkring t ex. Vi gör inte som politiker säger, vi gör som politiker gör! DET ska man vara medveten om som politiker när man i sin förmånsbil befriad från trängselavgift propagerar för avgifter för andra. Det finns ingen inom byggbranschen (där jag jobbar) som tror på kalkylen. Alls. Vem har räknat på "miljövinsten" för byggtiden? med alla betongbilar, grävmaskiner, borriggar och liknande... Dessa går på DIESEL! Eller ska dom förbjudas under den 15-årstiden det tar att bygga tunneln? Nä, tänk kanske inte om, men framför allt - liberal - tänk RÄTT och SUNT!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3133702555509366186.post-57115541916992978732013-01-15T08:09:40.157+01:002013-01-15T08:09:40.157+01:00Hej Johan,
det är inte konstigt att Sverige går åt...Hej Johan,<br />det är inte konstigt att Sverige går åt helvete när vi har politiker som du. <br />Det är demokratins straff.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3133702555509366186.post-37977920088127846492013-01-14T22:53:26.894+01:002013-01-14T22:53:26.894+01:00Visst finns det en hel del personer som måste fort...Visst finns det en hel del personer som måste fortsätta åka bil. De kan glädja sig åt både den minskade trängsel som trängselavgifterna medför och åt de positiva miljöeffekterna.<br /><br />Liberaler vill inte att alla i alla lägen ska få göra exakt vad de vill, oavsett konsekvenser för andra. Gränsen för friheten kan sägas gå när man kränker andras frihet. Det är en bra utgångspunkt, även om det förstås är svårt att fastställa i praktiken. <br /><br />Hoten mot människans frihet kan komma från såväl staten som från aktörer i privat sektor (från andra individer, familjen, företag etc). Att stå upp mot frihetshoten oavsett varifrån de kommer anser jag är liberalt.<br /><br />Vi har trängsel- och framkomlighetsproblem i flera större städer och forskare säger att tusentals svenskar dör i förtid varje år på grund av stadsbilismens hälsokonsekvenser. Det anser jag kvalificerar som hot mot människors frihet som det är rimligt med vissa väl avvägda åtgärder mot.Liberala Studenter Stockholmhttps://www.blogger.com/profile/09940699197388076434noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3133702555509366186.post-33111748449975002732013-01-14T21:57:56.136+01:002013-01-14T21:57:56.136+01:00Är du mentalt efterbliven eller bara tappad bakom ...Är du mentalt efterbliven eller bara tappad bakom en vagn?. Det är inte bilismen som är problemet det är däremot pengakåta jävla pajasar som hällre satsar sina "surt" förvärvade pengar (företagskassan) på feta julbord och bonusar till lika feta chefter istället för att investera i klimatsmarta lösningar. bilar är vad en väldigt stor del av Sverige lever på och av. utan bilen stannar bokstavligen landet. Sen att du troligen bor centralt, nära till bra förbindelser betyder INTE att alla har det. det är det ni jävla idioter inte fattar.. ALLA HAR INTE ETT ALTERNATIV till era jävla skatter!. Som liberal borde du vara mot skatter, och för fri invandring (hur fan skall det gå till utan våra skatter??!) dumpad skolplikt (AHA! där har vi svaret) och betald sjukvård likt USA. inte ökade skatter, och sedan NÄR brydde sig liberaler om miljön? ni vill väll att alla skall ha rätt att göra ungefär vad dom vill... <br /><br />Lägg ner och joina miljöpartiet, du känns mer hemma där.. Kia Andreasson välkomnar dig nog med öppna armarAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3133702555509366186.post-19608347927704433032013-01-13T23:58:44.684+01:002013-01-13T23:58:44.684+01:00Här kommer en hälsning från väst. Föreslår att ni ...Här kommer en hälsning från väst. Föreslår att ni läser rapporten "Utsläpp och halter av kväveoxider och kvävedioxid på Hornsgatan" http://slb.nu/slb/rapporter/pdf8/slb2010_007.pdf gjord av Stockholms miljöförvaltning.Där kan man läsa på sida 16 att dieselbilarna står för 12% av de totala NOx utsläppen på Hornsgatan. Tar ni bort dessa finns alltså 88% kvar. Bättre vore att gå på de äldre bilarna (bensin) utan katalysator. Bensinbilarna står för 21% varav det mesta är från de äldre. Likaså står etanolbussarna (ED95) för 14% (alltså mer än dieselbilarna) och tung och lätt lastbil för vardera 21%. Rapporten rekommenderar begränsningar för tung trafik samt bilar utan katalysator vilket verkar klokt. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3133702555509366186.post-87566289196384398852013-01-10T00:16:11.379+01:002013-01-10T00:16:11.379+01:00Rätt puckat att framföra åsikten om miljön i ena d...Rätt puckat att framföra åsikten om miljön i ena diskussionen för att i nästa om elbilar tala om trängseln. Intresseant val nästa gång som sagtAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3133702555509366186.post-87556603808761181342013-01-10T00:15:26.399+01:002013-01-10T00:15:26.399+01:00Rätt puckat att framföra åsikten om miljön i ena d...Rätt puckat att framföra åsikten om miljön i ena diskussionen för att i nästa om elbilar tala om trängseln. Intresseant val nästa gång som sagt.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3133702555509366186.post-56556846239041344812013-01-09T21:55:16.252+01:002013-01-09T21:55:16.252+01:00Våran käre Hulthen (UURRKK) lovade att vända på va...Våran käre Hulthen (UURRKK) lovade att vända på varje sten för att komma åt korruptionen i Göteborg. Jag har inte hört eller sett att hon vänt på en enda sten.<br /><br />Har själv jobbat inom ett kommunalt bolag för 2 år sen och vet om en massa skit som är svår att bevisa. Men jag skulle nog kunna gå i god för att det är säkert närmre 1 miljard om året som förskingras på olika sätt inom kommun och kommunala bolag. <br /><br />Bara att kolla på den affären i oljehamnen som kommunen skickar iväg 3 bergrum som lågt räknat var värt 300 miljoner, medans kommunen får mark som är värd 20 miljoner.<br /><br />Politiker idag är bara intresserad av sin egen makt och sin egen plånbok. Dom sitter med hela handen i syltburken, men när väl dom såkallade välutbildade åker dit så verkar dom inte ett dugg intelligenta. Då kommer en massa undanflykter som lika gjärna kunde ha utalats av barn på lekskolan. Nää...med makt o pengar kommer ett jävla ansvar. Ta det jävla ansvaret någon gång och gör nått bra. Åker ni dit så ska ni fanimej ha fängelse. Jävla banditer.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3133702555509366186.post-16789285312107029502013-01-08T17:52:43.788+01:002013-01-08T17:52:43.788+01:00Jag förstår att du tvekar att cykla med tanke på d...Jag förstår att du tvekar att cykla med tanke på den bristande säkerheten. En rad åtgärder behöver vidtas i trafikmiljön för att göra det säkrare och enklare att cykla.Liberala Studenter Stockholmhttps://www.blogger.com/profile/09940699197388076434noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3133702555509366186.post-6530849753969900432013-01-08T09:01:12.647+01:002013-01-08T09:01:12.647+01:00För kamerorna är bra att ha när kommande generatio...För kamerorna är bra att ha när kommande generationer, som ej längre formats till homogent tänkande genom kristendomsundervisning i skolan, inte får jobb eller kan påverka politiken.<br /><br />Övergreppen mot - och avståndet till medborgarna ökar. Medborgarna vänder sig åt annat håll och lyssnar till upprop via Facebook.<br /><br />Om man inte värnar om medborgarna blir det problem på en helt annan nivå där trängseln är en jämförelsevis skön västanfläkt.<br /><br />Politisk korruption är inte när man tar pengar för egen del utan när makt blir skönt och styrningen blir sitt eget ändamål. Kontakt man förlorar med verkligheten slutar med att man misslyckas och förtroendet i samhället går sönder.<br /><br />Trygga gatan är inte längre trygg och folk kastar sten genom skyltfönster. Trängselskatten känns lite farlig. Jag skulle då inte genomföra den även om den kunde påverka trängsel eller miljö.<br /><br />Jag skulle välja något roligare och positivare. Kanske ett belöningssystem. Tex bokningssystem där man delar ut "tidsfönster" för vägtraffik där man kan vinna en resa för hela familjen eller 25.000 i 20 år.<br /><br />Man får ett brev på posten där det står:<br /><br />=======================================<br />TACK FÖR ATT DU FÖRLAGT DIN RESA TILL MELLAN KL 09:30-11:00. EN VINST HAR UTFALLIT PÅ ER RESA OCH NI KAN VÄLJA ATT TA UT ERSÄTTNINGEN HELT ELLER DELVIS KONTANT OCH SKÄNKA EV ÅTERSTOD TILL PLANTERING AV X ANTAL TRÄD I UTTORKADE OMRÅDEN.<br /><br />TACK FÖR ATT DU ANVÄNDER VÅRT TRAFIKSYSTEM PÅ ETT ANSVARSFULLT SÄTT OCH VI HOPPAS ATT SNART KUNNA BELÖNA DIG IGEN.<br />======================================= <br /><br /><br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3133702555509366186.post-60181014358847400152013-01-08T07:11:31.134+01:002013-01-08T07:11:31.134+01:00Jag har tagit bilen till jobbet inne i stan i ca 2...Jag har tagit bilen till jobbet inne i stan i ca 20 års tid och för några år sedan började jag cykla ca 30km varje dag. Detta för att minska stressen av att sitta i kö, och dels för att få motion.<br />Jag cyklade till och från jobbet i två år innan jag blev påkörd av en motorcykel på cykelbanan. Sedan dess sitter jag i bilkö varje morgon igen. Det är överlägset säkrast, och innebär att jag kommer i tid till jobbet varje dag. Jag har försökt åka kommunalt också många gånger, men aldrig kommit i tid.<br /><br />Jag är ledsen, men för min situation är varken cykel eller kommunaltrafik ett rimligt alternativ. Jag tror inte att jag är ensam:-)Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3133702555509366186.post-38652949131602110852013-01-07T19:39:27.439+01:002013-01-07T19:39:27.439+01:00Självklart bör trängselskatten kopplas till fordon...Självklart bör trängselskatten kopplas till fordonets utsläpp och inte slaviskt till drivmedelstyp. Som jag skrev ovan bör dieselfordon med bra avgasrening inte beskattas lika hårt som dieselfordon med sämre avgasrening. Det är förstås positivt att det successivt tas fram bättre partikelfilter, men tyvärr finns det stora utsläppsproblem kopplade till den befintliga dieselfordonsflottan. Fordonen är långt ifrån alltid utrustade med moderna och fungerande partikelfilter.<br /><br />Sedan är motorutsläppen bara ett av skälen till varför det är rimligt med särskilda avgifter för stadsbilism. Ett annat skäl är de partiklar som däckens kontakt med vägbanan ger upphov till och som orsakar många döds- och sjukdomsfall - där hjälper tyvärr inte god avgasrening. Vidare orsakar även elbilar trängsel och därför vore det olämpligt att helt undanta elbilar från trängselskatt. Det går att utforma de sammantagna ekonomiska styrmedlen så att man gynnar elbilar och samtidigt behåller en viss, lägre trängselavgift även för elbilar.Liberala Studenter Stockholmhttps://www.blogger.com/profile/09940699197388076434noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3133702555509366186.post-13007880329932681312013-01-06T19:22:44.172+01:002013-01-06T19:22:44.172+01:00Men lilla du... Att trängselskatterna skulle vara ...Men lilla du... Att trängselskatterna skulle vara kopplade till miljö eller trängsel i Göteborg har till och med politikerna i Göteborg förnekat. De är kopplade till ekonomi och ingenting annat. De ska finansiera vansinniga infrastrukturlösningar som ingen vill ha.<br /><br />Och var sedan snäll och argumentera inte om sådant som du inte begriper. Att koppla trängselskatterna till drivmedelstyp är oerhört naivt.<br />Du anser uppenbarligen att en dieseldriven bil ska beskattas hårdare än en bensindriven med motiveringen att den släpper ut mer partiklar. Den kopplingen finns inte. En modern dieseldriven bil med partikelfilter har obefintliga partikelutsläpp. En direktinsprutad bensindriven bil släpper ut oerhört mycket mer partiklar. Men den skulle med din logik slippa extra skatt? Om man nu över huvud taget ska göra skillnad i beskattningen år man ju grunda det hela på faktisk utsläppsnivå, inte på dåligt underbyggd populistisk propaganda. Information om vilka lagkrav ett motorfordon uppfyller finns i vägtrafikregistret så en sådan koppling skulle vara möjlig att göra, om än orättvis. Tänker man i de banorna är det i så fall bättre att göra som tyskarna och helt bannlysa smutsiga bilar i centrum.<br /><br />I Göteborg kommer dock inte ens rena elbilar undan "trängselskatt" och det skickar fel signaler.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3133702555509366186.post-47330469478127176532013-01-06T14:56:47.087+01:002013-01-06T14:56:47.087+01:00Lite märkligt att vi skall minska biltrafiken men ...Lite märkligt att vi skall minska biltrafiken men sammtidigt skulle vi hjälpa SAAB att tillverka bilar?<br /><br />Ormens tunga är kluven !Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3133702555509366186.post-31397624479437649612013-01-06T01:28:40.456+01:002013-01-06T01:28:40.456+01:00Japp 2014 ska jag välja igen. Och det finns inte e...Japp 2014 ska jag välja igen. Och det finns inte en chans i h-e att det blir nåt annat än Vägvalet eller SD, lokalt och nationellt. Och jag har många i min bekantskapskrets som ska göra likadant, välutbildade och företagsamma människor som är trötta på att behandlas som skräp av en självutnämnd elit.<br /><br />Ni marxistliberaler och bilhatare ska väck från köttgrytorna, Och ni vet att ni är farligt nära diverse parlamentariska spärrar väl? Ajöss meningslösa småparti ajöss :-)Ilmarnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3133702555509366186.post-3053894190030082992013-01-05T11:36:28.881+01:002013-01-05T11:36:28.881+01:00Jag beklagar att du känner dig så illa till mods ö...Jag beklagar att du känner dig så illa till mods över trängselavgifterna. Det enda jag kan göra är att återigen framhålla att avgifterna förväntas medföra en rad positiva konsekvenser för göteborgarna och att fördelarna förhoppningsvis kommer att bli tydliga framöver. Stödet för trängselskatt brukar stiga efter införandet.Liberala Studenter Stockholmhttps://www.blogger.com/profile/09940699197388076434noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3133702555509366186.post-50849785935412775612013-01-05T11:07:46.022+01:002013-01-05T11:07:46.022+01:00I en demokrati är det mycket riktigt folket som vä...I en demokrati är det mycket riktigt folket som väljer vilka som ska representera dem. De nuvarande representanterna valdes för drygt två år sedan och om knappt två år är det val igen. Då har man chansen att rösta fram de som man vill ska fatta beslut i trafikfrågor och på andra områden under de nästkommande fyra åren.Liberala Studenter Stockholmhttps://www.blogger.com/profile/09940699197388076434noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3133702555509366186.post-43006461723470559222013-01-05T11:03:35.315+01:002013-01-05T11:03:35.315+01:00Jag håller med. Om en bilresa i stan inte ger bili...Jag håller med. Om en bilresa i stan inte ger bilisten ett större mervärde än 8-18 kronor så känns det rimligt att den inte genomförs eftersom de problem som resan orsakar i termer av framkomlighetsbegränsningar för andra trafikanter, dålig luft och buller sannolikt utan problem kommer upp i motsvarande belopp. Trängselavgifter medför att man avstår från onödiga bilresor och det är bra. Färre bilar i stan medför förbättrad framkomlighet för såväl bilister och arbetsfordon som gående, cyklister och kollektivtrafikresenärer.Liberala Studenter Stockholmhttps://www.blogger.com/profile/09940699197388076434noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3133702555509366186.post-2826596725199364612013-01-05T03:32:09.408+01:002013-01-05T03:32:09.408+01:00Klokt att vara anonym.
INGENGTING har byggts ut i ...Klokt att vara anonym.<br />INGENGTING har byggts ut i GBG vad gäller biltrafik ( eller kollektiv dito )Fast man köpte ju in de skriande italienska spårvagnarna (!!!!!) nu hoppas Götebors politiker få ordning och reda i snömoset genom att införa "trängselskatt"<br />Själva har de flesta promenad eller kortare cykelavstånd till sin "arbetsplatser" ( övriga deltar några ggr i veckan )<br />Generellt så tycks det vara lättare ta att beslut som påverkar andra än sig själv.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3133702555509366186.post-66718575759430981402013-01-05T02:19:43.552+01:002013-01-05T02:19:43.552+01:00Missnöjespartierna kommer att skjuta i höjden. Det...Missnöjespartierna kommer att skjuta i höjden. Det bör du och dina politikkamrater ta er en funderare över om det är bra eller dåligt. <br /><br />Vi vill ha politik som representerar folket, inget annat. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3133702555509366186.post-6068808471338959822013-01-05T02:09:03.386+01:002013-01-05T02:09:03.386+01:00Jag har nu själv svurit på att aldrig åka igenom e...Jag har nu själv svurit på att aldrig åka igenom en enda vägtull, kommer inte att betala en endaste krona i skatt mer, nu har jag fått nog, jag kommer göra runt skiten på småvägar, om det så kommer kosta mig tusentals kronor mer per år, men jag lovar att detta kalaset kommer kosta mer än det smakar, nu kommer jag heller inte att känna olust för att dumpa skit var jag känner för det, soppor å annan skit kommer hamna på ställen där jag vet att kommunen kommer att få betala för att städa upp, plus en annan massa mer jävelskap skall det ställas till med, och det bästa är att jag är inte ensam om att hata vägtulls skiten, jag känner ingen som vill ha den kvar.Anonymousnoreply@blogger.com