De ansvariga myndigheterna, med Trafikverkets trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall i spetsen, levererar resultat. Satsningar på mitträcken och mötesfria vägar är mycket viktiga och behöver fullföljas. Fartkameror har också visat sig ha god effekt för att förhindra olyckor. Utökade krav på alkolås för rattfyllerister behöver även övervägas. Samtidigt har företagen gjort stora insatser. Teknikutveckling av allt från krockkuddar till antisladdsystem har stor betydelse. Bland annat Saab, Volvo och Autoliv ligger bakom många viktiga innovationer som sprids globalt och bidrar till lägre trafikdödlighet i världen.
Vi vet var, när och hur trafikolyckor tenderar att inträffa. Fart, frontalkollisioner, alkohol och trötthet skördar många offer. Vi vet ofta vad som kan göras för att förhindra olyckor. Sverige har kunnat visa upp resultat över tid och det finns stor anledning att känna förtroende för det trafiksäkerhetsarbete som långsiktigt bedrivs inom ramen för nollvisionen. Försäkringar mot fortkörningsböter utgör sannolikt inget positivt inslag i sammanhanget.
Johan Lind
Liberala Studenter Stockholm
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar