10 juni 2011

Bra med höjda trängselavgifter

Vinsterna med minskad biltrafik i storstäder är många och trängselavgifterna behöver höjas, vilket vi har bloggat om tidigare. Samtidigt bör fler betalstationer upprättas i Stockholms innerstad. Principen om att förorenaren betalar är en rimlig utgångspunkt för miljöpolitiken. Det vore bra att utöka den gröna skatteväxlingen genom att höja skatten ytterligare på miljöskadliga företeelser, såsom bilkörning i storstäder, och att kombinera det med skattesänkningar på andra områden.

Larmrapporterna om höga partikelhalter i Stockholmsluften måste tas på allvar. Utökade satsningar på kollektivtrafik, cykling och trängselavgifter är nödvändigt för att få bort trängsel, buller och andra bilrelaterade problem. Stockholm växer och det är mycket viktigt att man vid planering av nya bostäder ser till att undvika bilberoende.

Trängselavgifternas synlighet kan vara en förklaring till att de har fått en betydande effekt på trafikmängden. Därför är det bra att framhålla hur dyrt det redan idag är att äga och köra bil. Genom att påminna om kostnaderna kan man minska bilåkandet utan ytterligare kostnadsökningar för de personer på landsbygden som kan vara beroende av bilen som transportmedel. Bland bilkostnaderna återfinns att nybilsvärdet kan halveras på tre år, bränslekostnader, servicekostnader, fordonsskatt, försäkring, besiktning, garage & parkeringskostnader, trängselavgifter och tillbehör.

Johan Lind
Liberala Studenter Stockholm

DN. SvD. DN. DN. DN ledare. DN.

4 kommentarer:

  1. Sluta Larva dig Johan om partikelhalter som kommer från biltrafiken, ta reda på fakta.
    Mät i tunnelbanan så får du se att du får mångfalt fler partiklar än på ytvägnäten. Du kommer inte se se igenom filtren p.g.a bakterier, virus, vassa järnpartiklar som borrar sig i lungorna och ger små inflamationer som inte läker.

    Ev. komm. om dubbäck: Friktiondäck ger 1.5 ggr högre halter partiklar och dessutom farligare eftersom dessa är mindre.

    Löses enklast genom tvättning/fuktning av gator och problemet gäller under några vår veckor.

    Bilismen i dag betalar ca. 100 miljarder kronor varje år till statskassan, varav en del går till SL. Med ditt ekonomiska resonemang kommer det bli mindre pengar till koll.trafiken.

    SL kan inte lägga till fler vagnar p.g.a de nått kapacitetstaket under maxtimmarna. Tacka bilisterna att detta system inte brakar ihop.
    Lösningen är att och sätta en trängselskatt på kollektivtrafiken, vilket högst trol. om det bir färre bilister.

    Vill du göra något åt miljön, så verka för att förbjuda röktobak och se till att dina unga liberaler slutar att röka.

    Du är ung och har säkert bra förutsättningar och förstår dig inte på detta men försök förstå att alla kan inte cykla flera mil om dagen, ingen sitter i bilköer för ro:s skull.

    SvaraRadera
  2. Som du skriver är många beroende av bilen och kan inte cykla flera mil till jobbet. Ett intressant förslag är att bygga fler bra cykelgarage vid pendeltågs- och tunnelbanestationer så att medborgarna kan cykla mellan hemmet och stationen. Bilberoendet måste brytas genom många olika åtgärder, bland annat smartare stadsplanering.

    Luftkvaliteten är ett stort problem i Stockholms innerstad och det beror tveklöst bland annat på biltrafiken. Avgaserna är långt ifrån ofarliga, (även om vissa förbättringar har skett och ytterligare kan skönjas via elbilar), däckens friktion mot vägbanan river upp skadliga partiklar och det har kommit rapporter om att även bromsar orsakar skadliga utsläpp. Partikelhalterna är som du lyfter fram höga i tunnelbanan och jag har tidigare förespråkat att det bör åtgärdas. Angående kapacitetssituationen: den är förstås inte tillfredsställande och det är angeläget att öka kapaciteten på spårburna transporter i Stockholmsområdet. Citybanan kommer att bli ett lyft så småningom.

    Angående ditt förslag om trängselskatt på kollektivtrafik skulle jag säga att det tangerar diskussionen om biljettpriser och frågan om en avgiftsfri kollektivtrafik. Jag anser att det ska vara billigare att promenera och cykla än att åka kollektivt. Om biljettpriset är 0 kr visar erfarenheterna att de korta transporterna ökar på bekostnad av bland annat promenader, vilket vore olyckligt av bland annat kapacitetsskäl i tunnelbanan. Någon särskild trängselskatt behövs nog inte för kollektivtrafiken - biljettpriset kan enkelt påverkas genom politiska beslut eftersom kollektivtrafiken idag delvis finansieras av biljettpriser och delvis av offentliga medel.

    Man behöver på lång sikt inte vara orolig för att minskad biltrafik skulle innebära mindre skatteintäkter. Skattebetalningsförmågan sjunker inte för att man åker med billigare alternativa färdmedel till city istället för bil. Om medborgarna får mer pengar över används de på andra sätt i ekonomin, vilket genererar skatteintäkter. Men tack för omtanken om kollektivtrafikens budget :)

    SvaraRadera
  3. intressant att de enorma mängder bilister som mosar rakt in i Stockholm med färjorna från baltikum och finland med sina dieselbilar slipper denna avgift. Vi dumma och mesiga svenskar får betala för kalaset.

    SvaraRadera