1 september 2011

Allt olämpligt kan inte förbjudas

Det är omöjligt att förbjuda allt som är olämpligt att göra medan man kör bil. Troligen är det bättre att behålla den generella lagstiftning vi har idag. Det finns stora fördelar med användning av kommunikationsutrustning och därför vore det olyckligt att förbjuda alla former av mobilsamtal under körning. Ny forskning bekräftar det vi har påtalat tidigare: man kör bil främst med ögonen och det är oacceptabelt att ta synen från trafikmiljön ens i ett fåtal sekunder och exempelvis sms:a, men mobilsamtal i sig behöver inte vara trafikfarliga.



De nya forskningsrönen torde ge stöd åt bedömningen att inte heller samtal utan handsfree bör förbjudas. Taffliga försök att koppla in en handsfree under färd när det ringer skulle snarare stjälpa än hjälpa. Det behöver inte heller vara farligt att läsa ett SMS vid ett rödljus. Och om man ändå ska göra det är det bättre att hålla mobilen i ratthöjd och titta framåt än att gömma mobilen i knät och titta nedåt. Om vi börjar förbjuda specifika handlingar under bilkörning finns även risken att några tror att det som inte är förbjudet inte är olämpligt. Men hoten mot förarens koncentration är många och ingen förbudslista i världen kan täcka in allt.

Vilka åtgärder jag däremot anser att vi i Sverige bör vidta för att vidareutveckla vår världsledande position inom trafiksäkerhet kan läsas om i tidigare blogginlägg.

Johan Lind
Liberala Studenter Stockholm

SVT. DN GP SvD. DN DN GP. Exp. SR.

13 kommentarer:

  1. Interessant att landet som sätte bilsäkerhet på världskarten nu stoppar huvud i sanden. När man kör bil ska man köra bil och inte syssla med nåt annat alls. När man rör ett fordon som väger över 1000kg mellan folk tror jag att det är ett krav. Tro mig, du klarar dig att inte ringa när du kör.

    SvaraRadera
  2. 300:- för en trådlös handsfree borde alla ha råd med...
    Att det inte är ett krav är ofattbart, så trött på alla idioter som sitter och försöker styra och växla med en arm bara för att hålla luren i den andra...
    Med handsfree har man båda händer till för just bilkörningen, och vill man ringa kör man bara röstmärken till alla kontakter.

    SvaraRadera
  3. Om man ser någon som kör okoncentrerat och vingligt, så är det alltid någon som snackar i mobilen. Och hur de kör när det SMS:ar.......?Visst ser man många som pratar i mobilen också i länder med förbud, men även folk som stannar för att prata, samt faktiskt en hel del som åker fast. (Spanien)

    SvaraRadera
  4. Nej, man kör inte bil med ögonen man gör det med hjärnan.

    Att koncentrera sig på en massa andra saker är alltid farligt, det spelar ingen roll om man har handsfree eller inte.

    Det finns bara en skillnad, handsfree gör att du kan fortsätta använda båda händerna och slipper fumla bland spakarna. (någon som sett en mobilpratare ta en högersväng ifrån stillastående?)

    Tester där förare med handsfree skulle svara på frågor i telefon samtidigt som de körde runt en bana visade att de blev lika dåliga bilförare som rattonyktra.

    Kalla det för vad det är vårdslöshet i trafiken.
    För inte är det någon större skillnad om trafikanten sitter med en stor karta framför sig eller SMSar medan han/hon kör in i någon annan.

    SvaraRadera
  5. Jag är liberalist men att ni tar ståndpunkt mot säkerhet i trafiken är bara ett tecken på att ni inte har koll på verkligheten, vi är det sista landet i Europa att tillåta denna idioti, näst sist var Albanien....läge att vakna. Att ett land som prioriterar enorma summor för att VV/Transportstyrelsen eller vad dom heter nu ska sätta upp wire räcken med parollen "Nollvision", inte klarar av att förbjuda telefonpratande medans man framför ett fordon är en PARODI! grattis johan lind du fick just en biroll i den parodin :P

    SvaraRadera
  6. Till smartypants:
    Nej, det är inte förbjudet att prata i mobilen i andra länder i europa. Sorry, du har inte fattat.
    De flesta länderna har däremot förbud mot att prata i mobilen utan handsfree, trots att man nu vet att det inte spelar någon roll.

    Det är själva pratandet som stjäl uppmärksamheten.

    Att jämföra med Albanien, som skällsord, är barnsligt lågt. Det är vetenskap som gäller, inte löjligt gruptryck. I Kina är det annars tillåtet att prata utan handsfree och det måste ju vara klokt ftersom de är 5 ggr så många som oss i europa, eller vaddå?

    SvaraRadera
  7. Det spelar roll för bilkörningen. Kanske har det ingen mätbar påverkan på olyckor. Men det spelar roll. Det har varje människa sett - t.ex. när man möter nån som går och snackar i telefon - totalt noll koll - går i vägen - står på fel sida i rulltrappor - släpper inte på folk på tunnelbanan. Lika dant med folk som snackar i mobil i bil. Stannar inte när folk vill gå över gatan. Svänger runt gathörn trots att det finns fotgängare som går mot grönt. Missar all möjliga saker. Krypkör och är i vägen.

    Som sagt var - det kanske inte blir fler olyckor. Men de är jävligt störande.

    SvaraRadera
  8. Bra, förbud mobilsamtal och SMS. Bara ni inte förbjuder att läsa tidningen, läsa e-böcker, plocka upp tappad napp i baksätet, åka ensam med två bråkande barn, byta CD-skiva i stereon, osv, osv...
    Det är vansinne att detaljförbjuda då man garanterat missar någonting som finns eller kommer att finnas.
    Det är redan förbjudet att vara vårdslös i trafiken.

    SvaraRadera
  9. Fel fel fel. eller ja, det är ju rätt. Ögonen är en liten, men viktig del av bilkörningen. Medvetandet, som på något sätt finns i hjärnan (vettefasen hur det går till) är den absolut viktigaste komponenten vid fokus på bilkörning. Och vårt medvetande är konstruerat för att hantera endast en sak åt taget, och det gäller även kvinnor.

    Jag håller med om att nuvarande svenska lagstiftningen är bra men den borde förtydligas något och i beredningen till den lagen skall det tydligt framgå att om man medvetet distraherar sig med annat när man framför fordon, exempelvis fippla med radion, leta efter isskrapor, föra avancerad konversation med någon annan (inkl mobiltelefon) så skall det alltid anses som vållande vid ev trafikolycka. Då kan vi snart få prejudikat som i praktiken gör det otillåtet att smsa och att tala i telefon. Men även sminkning, rökning och titta på snygga tjejer/killar längs vägen kommer att anses som försvårande.
    Det är rätt väg att gå!

    SvaraRadera
  10. När vi nu är inne på förbudslinjen (även att tala handsfree), så tycker jag vi bör förbjuda följande:

    Samtal inne i bilen (försvårande omständighet vid olycka) - i synnerhet dryftande av olämliga åsikter som kan uppröra (synnerligen försvårande), lyssnande på musik, dagdrömmeri, att tänka på annat än trafiken, att släppa sig (risk för förarkollaps) - Listan kan och BÖR göras lång...

    SvaraRadera
  11. Många förstår inte vad beroende är eller innebär! Telefonpratande och sms,ande har blivit ett beroende i dag för många, speciellt den yngre generationen. De är livrädda att det skall bli förbjudet..såsom alkohol och narkotika..vid ratten! Thats it! Om något år dyker det upp "avgiftnings program" mot mobilberoende!

    SvaraRadera
  12. Sverige är nästintill ensamma om att tillåta handhållna mobilsamtal. Samtidigt har vi en av världens säkraste trafikmiljöer. Är inte det en oväntad kombination ifall mobilsamtal vore så trafikfarligt?

    Studier som har gjorts när handsfree-lagar har införts pekar på att antalet olyckor inte har gått ned, enligt Statens väg- och transportforskningsinstitut. Att andra länder med sämre trafiksäkerhet än Sverige har infört förbud som inte verkar ha någon effekt är inget argument för att Sverige ska göra samma sak.

    SvaraRadera
  13. Att få använda mobilen under bilkörning är ingen liberal fråga. Att köra bil är ett stort ansvar, och om man väljer att sätta sig bakom ratten så godtar man samtidigt de regler som finns till för att skydda inte bara ens egen utan även andras säkerhet. Kan man inte dessa finns alltid det fria valet att istället ta bussen.

    Om jag ska tala ur egen erfarenhet (för det har faktiskt hänt att jag talat i telefon både med och utan handsfree) så är handsfree mycket säkrare. Utan handsfree ska telefonen lirkas upp ur fickan och en hand går åt till att hålla den. Med handsfree krävs en enda knapptryckning för att svara på ett samtal och blicken behöver aldrig tas från vägen. Därefter är båda händerna fria att styra ratten, växla, ge blinkers etc. precis som vanligt.

    Jag anser därför att det ska vara tillåtet att svara på samtal via handsfree, men att tala direkt i telefon samt att ringa upp, skicka eller läsa sms mm. bör kräva att man först stannar bilen.

    Mvh, Roger

    SvaraRadera